Rozhovor s Lucií S. Groverovou "Ženská přirozenost je také Umění naslouchat"
Když jsem se poprvé setkala s touto ženou, dýchl na mne klid její přirozené vnímavosti s uměním naslouchat. Je to vzácná komodita v této době, mnoho z nás se jí znovu učí...a ve mne se začali rojit otázky. Tolik zkušeností v roli matky, zároveň úspěšně tvořící ženy, přitom všem zůstat sama sebou a vyzařovat ten krásný ženský klid...ráda bych vám představila Lucii S. Groverovou, autorku knih Aby porod nebolel a Aby život nebolel. Maminka 5 dětí a průvodkyně žen na jejich cestě k mateřstí a porodu.

Mnoho
žen na Západě je v mnoha rolích...matky, partnerky, podnikatelky,
některé i učitelky, šamanky, a to vše spojené s výchovou dětí. Ten klid a
vnímavost, která z tebe vyzařuje je tvou přirozeností, nebo jsi se
k tomu propracovala životem, zkušenostmi...? Odkud na vše čerpáš
energii? Máš nějaký ispirující návod, jak na to?
Energii
nečerpám. Energií prostě jsem:-) Vím naprosto přesně, v jakých
vibracích je mi dobře, přirozeně plynu s Vesmírným proudem,
a kdy naopak ve svém osobním proudění a vyzařování ubírám, protože právě nerezonuji s nějakými vnějšími okonostmi.
Ten můj manuál k životu spočívá jednoduše řečeno v neustálém vylaďování vnitřního a vnějšího světa.
V
momentě disharmonie se energie buď zbytečně kumuluje, nebo uniká.
Hlídám si prostřednictvím svých pocitů situace, které chci prožívat a
které nechci.
Není to o tom, že když něco nechci prožívat, tak z toho
uteču. Spíš si s tou kterou situací hraji a hledám možné úhly
pohledu...přístupu a neuhnu z toho, dokud se v tom necítím dobře a
zároveň i ladím s okolím. Tenhle způsob života mne odvedl od mnoha lidí,
míst i situací, které by můj rozum vyhodnotil jako pro mne vhodné či
dokonce důležité a naopak přivedl do oblastí a úrovní života, které
nejsou většinové a už vůbec jsem v nich nebyla vychována.
Také
mám své osobní aktivátory, které mi čas od času pomáhají se do svých
vibrací vracet, když se nechám rozhodit, což se mi stále ještě děje.
Mohla
bych jich vyjmenovat více, ale v tomto období života to jsou především
mé děti, které jsou mi stále nablízku, a tím to mám vlastně
jedno-duché.
Nečerpám energii z nich, ale vnímám – cítím, když nerezonujeme a vím, že jimi to rozhodně není:-)
Ony mají absolutně neporušenou harmonii, kterou jednak šíří a za druhé je možné se na ni ladit.
Klid
a vnímavost je moje vědomí-sebe v kontextu celého Vesmíru. Vnímavá jsem
byla vždycky, klid přišel ve chvíli, kdy jsem začala být spokojená v
životě.
Spokojenost (pokoj – uspokojení-naplnění svých potřeb)
přišla, když jsem si vzala za svůj život zodpovědnost a vědomě se začala
řídit svými pocity namísto vnější direkce.
Můžeš nám prozradit svůj osobní příběh?
Mohu
se pokusit o nějaké vhledy do mého příběhu, protože se stále nějakým
způsobem tvoří a já jsem zároveň jeho režisérka, herečka i stále
fascinovaná divačka:-)
Pocházím z takového nějakého už delší dobu
rozbitého rodinného systému. Moji rodiče se seznámili na inzerát a
rozvedli se, když mi byly dva roky.
Táta byl počat na základě tzv.
sňatku z rozumu, kdy se babičiny rodiče domluvili s rodiči dědy o
spojení pozemků. Nebyla tam láska, a to početí bylo svým způsobem
znásilnění.Moje babička byla vždy hrdá na to, že byla první ve vesnici,
která se v padesátých letech rozvedla.Tenkrát to nebylo takovou
samozřejmostí jako dnes, a i její důvody tehdy byly jiné.Z toho
manželství bylo třináct potratů a dva synové. Jeden zemřel v padesáti na
rakovinu a druhý...můj táta. Velmi citlivý člověk, který měl rád
přírodu...Byl hodně zručný a v domě který postavil a kde jsem byla
počata, byly stěny popsány různými citáty. Třeba Werichovým:"Když už
člověk jednou je, tak má koukat aby byl..."
Když mi bylo třináct, ptal se mne co chci v životě dělat a já odpověděla, že chci psát.
Svoji
první knížku s názvem Popletené pohádky jsem napsala v šesti letech:-)
Přinesl mi na druhý den stohy knih: Remarquea, Hemingwae, Solženicyna,
Waltariho...S tátou jsem chodila hodně do lesa. Vůbec nemluvil, jen čas
od času položil otázku typu: "Víš ty, co je to pravá tma?" Bylo plno
prostoru vnímat les a ten toho namluvil dost:-)Hodně pil. Viděla jsem ho
střízlivého jen v tom lese a jednou v "normální životní realitě", ale
to už bylo krátce před smrtí. Umřel na cirhózu jater...Nebyl napojený na
lidi, ten deficit opravdové mezilidské lásky se táhl celým jeho
životem.Když mi bylo šest let řekl mi, že jediné co na světě miluje jsou
psy.Bylo to pro mne tenkrát hodně bolavé. Milovala jsem ho, ale on se
bál další lidské zrady. Alkohol byla dokonalá izolace a "ochrana".
V
mámině rodové linii pro změnu řadu generací umíraly maminky a nechávaly
po sobě sirotky. I moje maminka prožila část dětství v dětském domově.
Příběh
citového deficitu na několikátou. Pro moji výchovu zvolila formu
častých a velmi agresivních fyzických trestů, což je svým způsobem
smutný příběh až na to, že jsem díky tomu v devíti letech objevila
možnost oddělit se od svého těla. Všechno to bití jsem pozorovávala z
výšky a vracela se, až když bylo po všem.
Otevřel se mi úplně jiný
rozměr života a já si výrazně uvědomovala, že věci na planetě Zemi se
mají jinak, než jak se je učíme ve škole.
Abych nemluvila jen o
těch temějších stránkách, maminka byla vždy velmi manuálně šikovná a
nikdy pro ni nebyl problém cokoli vytvořit.
Předala mi přirozenou
radost z tvoření o které se nijak nemluvilo, ale prostě byla přítomna.
Dnes už o ní mluvím, jako o nejvhodnější mamince pro mne a mém osobním
zenovém Mistru. Dokonalá byla i v tom, že téměř na každou mojí otázku
odpovídala slovem "nevím". Díky tomu jsem nebyla ovlivněná žádnými
větami typu, takhle to je a nebo není. Na vše jsem si musela přijít sama
a hodně brzo jsem se naučila ptát se sama sebe. Nikdo jiný k dispozici
ani nebyl. Tohle je třeba záležitost, kterou zcela vědomě dělají
domorodé kultury. Nechávají děti,aby si hledaly odpovědi v sobě a
nestaly se lidmi závislými na odpovědích a návodech druhých. Důvod
odpovědí mojí mámy byly v reálné realitě její osobní bloky a nízké
sebevědomí, ale očividně nic není špatně a čas vše osvětlí. Díky svým
rodičům jsem moc dobře věděla jak svůj život prožívat nechci.
Postupem
času a prostřednictvím básní, které jsem už jako holka psala, přišlo i
vědomí toho, že si svůj život mohu tvořit, utvářet, formovat... sama.
Odešla
jsem z domova v šestnácti letech a dva roky žila do slova a do písmene
na ulici. Zase to může být svým způsobem smutný příběh,
ale já jsem se prostřednictvím té situace naučila používat intuici a bravurně se díky ní orientovat v lidech.
Indiáni některých kmenů odvádějí vybrané děti v noci do džungle, tam je zanechají a aniž by je na to nějak připravili, odejdou.
Dítě
má možnost zemřít strachy, nechat se sežrat dravými zvířaty, uštknout
hady, nebo najít cestu domů. Projdou-li touto zkouškou je to pro kmen
znamení, že se jedná o curandera – člověka obdařeného schopností vidět
neviditelné, nahlížet do lidských těl, minulosti i budoucnosti, léčit
prostřednictvím bylin...
Prošla jsem něčím obdobným i když v jiných
kulisách a návratem domů mi byl návrat k sobě samé. Díky mateřství i
partnerství jsem si uvědomila,
že mám tendence opakovat život svých
předků a že někde mezi tou tvorbou mého vlastního příběhu a příběhu
předků je ještě fáze pochopení , přijetí a očištění se od starých témat.
Nyní
se tedy nacházím ve fázi realizace čistě sebe samé. Pět dětí ani
rodinný život mi v tom rozhodně nebrání. Naopak. Je pro mne důležité
moci zažívat zdravou rodinu, všechny její principy, ale i ohromnou sílu.
Je mi příjemné mít komunitu blízkých Bytostí, být její součástí...umět
spolupracovat a zároveň se v tom všem neztratit a být sama sebou.
Umění
naslouchat je nám ženám přirozené, často na to v uspěchaném světě
zapomínáme. Děti nám to však velmi připomínají. Ukazují nám prožívání
přítomnosti.
Nejen ty, které už jsou z bříška venku, ale také dávají o sobě vědet, když je žena těhotná...komunikují s námi před početím.
Tím vším se zabýváš a předáváš dál. Kdy a jak jsi přišla na to, že právě téma početí, těhotenství a porodů je tvým posláním?
No
teď jsi mi to právě řekla:-) Věnuji se tématům, které zmiňuješ hodně.
Přivedla jsem většinu svých dětí na svět doma sama do svých vlastních
rukou.
Prožila jsem porody s bolestí i bez ní. Tři z pěti porodů jsem
celé prozpívala. Pátý syn Adam se narodil tzv. lotosově (způsob porodu
do kterého vůbec nezasahuješ ani stříháním pupeční šňůry). Jsem
propagátorkou a lektorkou prenatální komunikace prostřednictvím kresby,
což je krásná záležitost.
Intuitivní kresbou nahlížíš do svého
vlastního nitra, potažmo vnitřního světa svého dítěte. Mimo jiné můžeš
zakreslit i polohy dítěte ve svém těle...
Přesto to nevnímám jako své poslání. Kdykoliv mohu dělat cokoliv jiného:-)
V současné době mne třeba hodně baví prostřednictvím kresby nahlížet do světa rostlin, komunikovat s nimi, nechat se vést...
Nemusíš
číst tu kterou knihu, rostlina ti sama poví to, co je právě pro tebe
důležité. Mé poslání je aktivace lidského sebe-vědomí.
Pomáhám lidem
přecházet z role obětí do rolí tvůrců své vlastní reality. To, co dělám,
jsou jen některé z mnoha možných způsobů, jakými to lze realizovat.
Faktem
ale je, že pomáhám Bytostem, které chtějí přijít na planetu Zemi
realizovat a podporovat téma "sebe vědomý Člověk", v tom, aby ke svému
zrození měly odpovídající podmínky. Nejprve je tedy potřeba rodičům
ukázat cestu kudy z role "oběti|" do role "tvůrce".
Co by jsi doporučila ženám i mužům pro vědomé početí?
Naslouchat
primárně svému srdci. Používat rozum se správnou mírou a ve vhodných
situacích. Když se utváří naše tělo, vzniká srdce jako první, teprve
potom mozek.Ne obráceně. Zhmotňovat prostřednictvím lásky, lásku. Zní to
možná moc růžově, ale procházka růžovou zahradou to v dnešní době a
společnosti rozhodně není:-)Jsou lidé, kterým doma běhá "zhmotněný sex".
Proč ne. Svobodná volba. Ta moje je jasná.
Když je už žena těhotná, je kolem ní tolik informací, které mnohdy nepřidají na klidu. Máš pro ně "zdravou babskou" radu?
Čerpat
ze svých vlastních vnitřních zdrojů, které v sobě máme všichni uložené,
namísto honby za zaručenými informacemi a doporučeními. Učit se z toho,
co nám ukazuje příroda kolem.Například v celém procesu, který se děje
než přichází bouřka až po to "vyvrcholení" bouřku samotnou a následující
novou...jinou atmosféru, je uložen princip "porodního procesu".
Samozřejmě, nejen v tomto. Těch naprosto totožných principů je v přírodě
mnoho.Čerpat i z jiných zdrojů, které jsou součástí našeho života, ale západní škola nás o tom neučí.
Naslouchat
sobě, dítěti a potažmo i svému muži. Těhotenství je krásná příležitost
naučit se partnersky spolupracovat, respektovat se vzájemně a naplňovat
ženskou i mužskou roli. Dítě je absolutně naladěno na harmonii a může
udávat správný směr kudy, jakým tempem a jakou dynamikou se životem
nejen v těhotenství pohybovat. Žena vytváří zázemí dítěti. Muž vytváří
zázemí ženě. Dobře prožité těhotenství může být harmonizací pro celý
rodinný a rodový systém.
Jsme v dnešní době velice rychlí a utíkáme
vlastně sami sobě. Všechny naše části nemají šanci se sladit a vytvořit
jednotnou Bytost.
V určité úrovni Bytí se pohybujeme rychleji a
rychleji a mnoho lidí má pocit, že je děti brzdí. Není to tak. Otevírají
možnost zpomalit se a uvnitřnit.
Dobře pojaté rodičovství je mimojiné krásnou přípravou na stáří, kdy tempo zpomalíme ať chceme, nebo nechceme.
Pokud
plyneme ve vlastním rytmu již před tím, není stáří takovým šokem, jako
pro mnohé současníky je. Je velmi podpůrné obklopovat se lidmi s jejichž
porodním příběhem, ale i následujícím životem rezonuji a naopak
vynechat, nebo proměnit lidi, místa a situace, které mi odčerpávají
radost, chuť do života a energii.
O přirozených porodech se konečně mluví bez tabu a otevřeně. Ty máš i přímé zkušenosti.
Jaké informace jsou v této oblasti podle tebe pro nastávájící rodiče důležité?
Uvědomění si faktu, že jsme většinou všichni v naší zemi a této době produkty intervenovaných porodů.
Porodů,
kdy ženy odložily svou vlastní sílu a schopnost přivést na svět své
dítě a odevzdaly vše do "cizích" rukou. Svěřily životy své i svých dětí
do cizích rukou.
Pokud je do přirozeného porodního procesu
zasahováno, dochází mimojiné i k přerušení citové vazby mezi ženou a
dítětem(ale potažmo i ženou a mužem).
Tento způsob porodu pochází už
ze starého Egypta a Říma. Takto přiváděly na svět děti otrokyně.
Narušovaný porod a záhy po něm odebrání dítěte.
Důvod? Narušení jinak
silného pouta, destabilizace jinak silného lidského jedince, narušení
sebevědomí atd...produkce lidských zdrojů-otroků.
Tenhle model můžeme
vidět i v období druhé světové války. Koncept citového chladu se tomu
říká. Tentokrát už jde ale o porodnice. Záměr? Produkce lidských zdrojů,
vojáků, dělníků, úředníků...Kde tenhle model můžeme vidět do třetice?
Jsme jeho produktem. Lidské zdroje...
Kdysi jsem vyhledávala nějakou informaci na téma porodnice a objevila jsem význam tohoto slova z pohledu jazyka českého.
Otázka
zněla, zda mají lingvisticky něco společného slova porodnice a příroda.
Příroda byla popsána jako místo, kde se rodí vše živé. Porodnice, jako
místo, kde se rodí lidé...Mezi prožíváním života člověka přirozeným
porodním procesem příchodivšího na svět a člověka, kterého "odrodil"
porodník (ženský ekvivalent není, je veliký rozdíl. Neříkám, že je něco
"dobře", nebo "špatně"...říkám, že je mezi tím veliký rozdíl a každý má
možnost si svobodně vybrat kdo je a kdo není.
Vím
také o tobě, že všechny vaše děti učíte formou domácího vzdělávání. Co
vás k tomu s partnerem vedlo a jak to vypadá? Můžeš nám to přiblížit?
Přivedla
nás k tomu zkušenost s přirozeným porodním procesem, který plyne sám
bez jakýchkoliv zásahů a také otázka našeho nejstaršího, a tehdy
čtyřletého syna, proč musí být ve školce (v té době nejlepší montessori
školce v ČR) s nějakejma učitelkama, když chce být s náma? Po té jeho
otázce už nám nebránilo vůbec nic v přesunutí do hor, po kterém jsme
vlastně po prvním domácím porodu dcery Viktorky prahli. Výdobytky města
či lépe řečeno naše víra ve výdobytky města nás držely. Najednou jsme
byli volní:-)
Současný školský systém má s přirozeným lidským
vzděláváním pramálo společného. Je to vlastně obdoba intervenovaných
porodů. Nemáš prostor pro vlastní tempo, rozvíjení a respektování své
individuality, ale ani spolupráce či vnímání rozdílnosti mužských a
ženských kvalit. Nemáš prostor pro vlastní zkušenost a úhel pohledu.
Nemáš možnost říct, že tě to, a to téma prostě nebaví, nezajímá, nejsi
připraven se mu věnovat. Možná by to přišlo v jiném čase, možná nikdy.
No a co? Školský systém pokračuje ve výrobě robotů a je jedno jestli
vyjdeš jako zedník, nebo vysokoškolák(čka). Hrajeme takovou hru na
"císařovy nové šaty" všichni se tváříme, že jsme rozumní, ale ve
skutečnosti nerozumí nikdo ničemu.
Jen jedeme v rozjetém vlaku
určitého životního stylu a mnohdy si ani neuvědomujeme, že nám v tom
není dobře, protože jinou realitu ani neznáme.
V součinnosti s
všeobecně nízkým sebevědomím a neláskou k sobě si jinou realitu mnozí
ani nedovolí prožívat. Co prožívat? Ani pomyslet.
A kdyby náhodou
nějaká ta myšlenka, či pocit chtěli přijít, vymývání mozků různými
způsoby, kterých je západní společnost plná, funguje perfektně.
Je
nesmyslné chtít ve stejném věku po všech dětech stejné výkony a ještě je
za ně hodnotit. Je nesmyslné vzdělávat holky a kluky stejným způsobem,
a
podle stejných učebnic, protože obě dvě pohlaví mají úplně jiné způsoby
"uchopování" světa. Je nesmyslné nerespektovat roční období, počasí...
a
fungovat stále stejně od tolika do tolika. Je nesmyslné nerespektovat
příchod nového člena do rodiny a potřebu rodiny sžít se a zvolnit tempo.
Nerespektovat
smrt v rodině s potřebnou dobou pro zpracování všech témat, která tato
událost přináší. Nerespektovat období menstruace u žen učitelek,ale i
dospívajících dívek. Nerespektovat aktuální rodinnou situaci.
Nerespektovat aktuální rozpoložení konkrétního jedince. Jedeme, jedeme,
nezastavujeme.
Během přirozeného vzdělávání jednotlivá témata
přicházejí samy a děti si svým vlastním tempem osvojují vlastnosti,
které k současnému životu potřebují.
Když jsi mě pozvala na setkání
do Opida v Krkonoších, nevěděla jsi, že naše Viky před několika dny
zahájila projekt Keltů v Krkonoších…to vše do sebe zapadlo. Není třeba
nic plánovat, prostě se to v pravý čas děje.
Co se oficiální stránky
týká, tak v České republice existuje díky několika úžasným lidem,
možnost domácího vzdělávání a pokud naplníš určité podmínky,
můžeš děti vzdělávat na prvním i druhém stupni. Dvakrát za rok docházíte do své kmenové školy na zkoušky.
Náš Matyáš prošel způsobem domácího vzdělávání všech devět tříd základní školy. On je mimojiné autorem obálek mých knih.
Jednu
dělal ve dvanácti, druhou ve čtrnácti letech. Ty knihy jsou v
knihkupectvích po celé ČR i SR a jsou i v angličtině na Amazonu.
Píšeš články, knihy...prozradíš, co zrovna chystáš?
Už
dlouho připravuji druhý díl knihy Aby porod nebolel - život ve svých
rukou , ve které se chci rozdělit o umění pracovat během těhotenství se
sebou samou.
Něco na způsob filosoofie, že je poněkud svobodnější umět chytat ryby, než si je zas a znovu kupovat, a být závislý na rybáři:-)
Ono
ve skutečnosti nejde "jen" o těhotenství, ale o návrat své vlastní
osobní síly...vědomí- sebe. Sebe-vědomé (ne však egoistické) ženy, které
mohou přivádět na svět další sebe-vědomé lidi...Lidi kteří, cítí,
spolupracují, jsou odvážní, trpěliví, přizpůsobiví,
respektující,ohleduplní...vědomí si své sounáležitosti s planetou Zemí a
Vesmírem.Ta knížka, stejně tak jako ty ostatní se píše sama a dává si
na čas. Nepochybuji o tom, že ví proč.
Knížka, která ještě tento
rok pravděpodobně vyjde má název Bosonahé příběhy – putování světem
vnitřním a vnějším. Těch světů je v ní ale mnohem víc než dva.Z článků
se těším na dokončení rozepsaného tématu Cesta z města, který je o našem
přesunu ze srdce Evropy do podle googlu bezvýznamné podkrkonošské
vesnice. Nebo o ceremonii s pitím čaje z rostliny zvané Wayusa, kterou
jsem ve čtyři hodiny ráno, společně s mým mužem a devítiletou dcerou
prožila pod vedením amazonského šamana Augustina. Ten muž a pár lidí
kolem něj dělá vše možné pro záchranu amazonského pralesa.
Slovo
"šaman" nerada používám, přesnější mi přijde "vědomý Člověk...no prostě
ČLOVĚK, který naplňuje význam slova "cella" od kterého je odvozeno.
Cella znamená buňka , - ucelená forma schopná vlastního samostatného rozvoje. My musíme mít prostě vždy nějakou značku kvality.
Když není k dispozici titul, tak alespoň šaman. Jako kdyby nestačilo být Člověk. Kdo jím dnes ve skutečnosti je???
Zmíněná
dcera byla z mých dětí první, která si přinesla při svém příchodu na
svět mantru, kterou jsem po celou dobu porodu zpívala. Samotnou by mne
to nenapadlo:-) V neposlední řadě se raduji z našeho společného
rozhovoru o tvých krásných a skutečně léčivých aktivitách( vyzkoušeno na
vlastním těle a duši),
který vyjde v prosinci v Pravém domácím časopise:-)
Všechny ty mé činnosti bych ale nemohla realizovat bez mého muže. Nejenom, že bych neměla děti, které mám. Neprožívala bych rodinný život, který prožívám. Nebyly by knížky, které sice píši, ale on je spolu s dalšími v nakladatelství KOŘENY vydává...a konec konců se dnes už i za spolupráce nejstaršího syna, stará o můj počítač:-) Člověk sám sebe realizuje prostřednictvím spolupráce s ostatními lidmi(nejen). To je nádhera!
Jsi aktivní i v aktivitách všeobecně prospěšných. Co ti nejvíce leží na srdci a co by jsi ráda proměnila?
Mohla bych mluvit o oblasti očkování, například o možnosti svobodné volby zda vůbec, případně co,
chci
na základě ucelených informací či svého světonázoru do svých dětí
"očkovat", která tady u nás na rozdíl od vyspělých evropských zemí,
není.
Předávala jsem před pár lety zprávu o rozporu našich zákonů a
Mezinárodní úmluvou o lidských právech a biomedicíně v Evropském
parlamentu ve Štrasburku.
Mohla bych mluvit o absenci možnosti svobodného vzdělávání, které zde také není oficiálně realizovatelné.
Mohla
bych ale také mluvit o nesmyslném placení poplatků za popelnice, kdy
neplatíš za jednu popelnici, ale každého člena rodiny, ať třídíš odpad
nebo ne.
V našem případě platíme tedy sedmkrát za stejnou popelnici,
jakou má soused , který platí jen jednou, protože je sám. Možná to teď
vypadá, že zdánlivě mluvím o osobní banalitě, ale kromě absurdity,
kterých je současný svět plný, se to také týká absolutní nepodpory
rodinného života.Tohle je malý přízemní střípek. Mohla bych mluvit o
tom, že nenaplňujeme potenciál Lidských bytostí, ale jsme spíše výkonné
stroje, které sami sobě ničí život...
Mohla bych sama sebe úplně
zavalit výčtem témat, která bych ráda změnila, ale primárně považuji za
nejdůležitější všeobecně prospěšnou aktivitu, mít ráda sama sebe.Pokud
má člověk rád sám sebe, promítá se to do osobního života, partnerského
vztahu, charakteru dětí... okolního života. Jednotlivé oblasti života
jsou úzce propojené. je jedno, ve které konkrétně se člověk pohybuje,
ale pokud vynechá sebe, může být sebeaktivnější, až sám sebe dokonale
vyčerpá.
Stále jsem v období života, kdy je velmi důležitá moje
mateřská role, láska, podpora, opravdová přítomnost. To co mohu udělat
pro své děti dnes už nikdy jindy neudělám. Děti nemá člověk celý život.
Navždy budu mít dcery a syny, ale vztah maminka-dítě je jen dočasný.
Pokud mi něco ještě leží na srdci, což asi opravdu leží, ať už to
vyhodnotíme jako "dobré" či "zlé", je mým aktuálním záměrem to srdce
očistit,
aby mohlo plně vytvářet a šířit lásku. Láska je veliká hybná síla. Nic víc, nic méně.
Jaké je tvé životní motto?
"Jsem ve (s)míru s Vesmírem."
A na závěr, kde se mohou do konce roku s tebou ženy potkat?
Běžně
v Praze na programech či individuálních konzultacích v Maitree či na
Kampě. Kromě toho v říjnu v Brně, v listopadu v Rumburku, Opavě a
Ostravě,v prosinci v Liberci.
Děkujeme za rozhovor:-) Michaea Meera
Vše o Lucii: https://luciegroverova.sweb.cz/
Její aktuální akce ZDE